Δευτέρα 24 Μαΐου 2010

Γραπτός λόγος; 2-99% πιθανότητα επικοινωνιακής ήττας!

Ο γραπτός λόγος οδηγεί ενίοτε σε επικοινωνιακές παγίδες, αφού λείπουν προφανή, απαραίτητα συστατικά όπως ο ήχος και η εικόνα.

Ο πομπός έχει άλλο νοητικό/εμπειρικό background από τον δέκτη άρα πιθανά να ‘χαθεί’ σ' αυτό το σημείο η ακεραιότητα του μηνύματος… ο δέκτης αναγάγει στο νου του τις λέξεις σε ιδέες ή εικόνες, αλλά κατά την αναγωγή έχουν παρθεί στοιχεία μέσα από πολύ προσωπικές εμπειρίες του ίδιου -δέκτη- ερήμην του πομπού, αφού κάθε λέξη ή φράση έχει άλλη εικόνα ή άλλο συμβολισμό στο μυαλό του κάθε ανθρώπου.

Οι εμπειρίες αυτές -του δέκτη- που επηρεάζουν ως ένα σημείο και το βαθμό νοημοσύνης του, είναι υπεύθυνες σε μεγάλο βαθμό για την όσο το δυνατόν πιο πιστή μεταφορά, επεξεργασία, ορθή κατανόηση του μηνύματος. Όσο ποιο μεγάλος ο ορίζοντας των εμπειριών αυτών τόσο πιο πιθανό να πετύχει το πείραμα, δηλαδή η απόπειρα επικοινωνίας, με μια μόνο μικρή πιθανότητα εξαίρεσης σε αυτή την περίπτωση, για να καλύψω και τα νώτα μου. Να τύχει να θελήσει ο δέκτης –ανάλογα με τη διάθεση της στιγμής- να παίξει λίγο με τα όρια ή να τύχει να μπλοκάρει, να χαθεί στον μεγάλο αυτό ορίζοντα εμπειριών/στοιχείων κι από τα πολλά, να επιλέξει εν τέλει τα λάθος σημεία για την αναγωγή. Αλλά αυτή η πιθανότητα δεν είναι μεγάλη φαντάζομαι, αφού η εμπειρία τον δίδαξε σπουδαία μαθήματα προσοχής!

Ο πομπός που δεν γνωρίζει πάντα το δέκτη -κατά την επικοινωνία με γραπτό λόγο- και ανάλογα με το στόχο του (αν θέλει δηλαδή να ‘μιλήσει’ σε όλους ή όχι), οφείλει να υπολογίσει αυτόν τον παράγοντα και να παρουσιάσει με τέτοιο τρόπο το μήνυμά του, που αν τύχει αλλοίωσης κατά την πορεία από τα μάτια ως το νου του δέκτη, να είναι όσο το δυνατό μικρότερη η επικοινωνιακή ζημιά.

Γιατί για τον πομπό το στοίχημα δεν είναι πλέον το όχημα με το οποίο θα μεταφερθεί το μήνυμα, αλλά η όσο το δυνατόν ασφαλής/ακέραια μεταφορά του μηνύματος στον προορισμό του. Αλλιώς εστιάζει σε συγκεκριμένους δέκτες -διαφορετικός στόχος- οπότε και η δουλειά του είναι ευκολότερη και η απόρριψη του λόγου από κάποιους δέκτες που ‘δεν τον έπιασαν’ δεν θεωρείται λογικά και επικοινωνιακή ήττα…

Μ’ αρέσει πολύ που κάθεσαι και με παρακολουθείς σοβαρά εδώ και ώρα αλλά πες μου, εδώ, τώρα... σε τι ποσοστό/βαθμό επικοινωνίας φτάσαμε;

1 σχόλιο:

  1. Γλυκιά μου, θα είμαι ειλικρινής!!! Αυτό που μου αρέσει περισσότερο πάντα είναι η τελευταία φράση γιατί όντως ήμουν πολύ σοβαρή μέχρι που διάβασα την ερώτησή σου. Σε ένα με δύο σημεία όμως πήγες να μου την φέρεις... αλλά ξέρεις ότι σε ''πιάνω'' . Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή